Meet Sander // Onderwijsassistent // SBO

Wie ben je en waarom heb je gekozen voor het onderwijs?

Ik ben Sander, 24 jaar oud en nu 3 jaar werkzaam in het speciaal basisonderwijs. Ik heb voor het onderwijs gekozen omdat ik doelen bereiken het mooiste vind dat er is. In het onderwijs gebeurt dit constant; makkelijk, moeilijk, kort, lang, het maakt niet uit, altijd gaan we ervoor.

Wat zie je aan kansenongelijkheid in het onderwijs?

Als onderwijsprofessional probeer ik dit zo veel mogelijk te beperken voor mijn leerlingen. Zelf heb ik hier echter wel ervaring mee. Mijn basisschooltijd was moeilijk omdat ik veel gepest werd. Hierdoor kon ik mij niet goed concentreren op mijn werk. De docenten hadden hier geen oog voor en concludeerden dat het kwam door mijn diagnose (autisme). Vanwege mijn autisme dacht ik net even anders en pakte ik alles net even anders aan. Door het ‘anders zijn’, het pestgedrag van mijn klasgenoten en het niet in het schoolsysteem passen ontwikkelde ik veel angsten. Ik voelde me niet veilig en moest constant op mijn hoede zijn. Hierdoor kwam ik uiteindelijk in het praktijkonderwijs terecht. Mijn mentor daar nam mij heel serieus, dit was nieuw voor mij. Omdat ik me hier goed voelde, kwam ik eindelijk tot leren. Een veilige leeromgeving is essentieel. Zo ben ik van praktijkonderwijs naar vmbo-basis, naar vmbo-kader opgestroomd. Mijn vmbo-kader heb ik cum laude afgerond. Na mijn vmbo wist ik wat ik wilde, ik wilde zelf ook het onderwijs in omdat ik zelf had ervaren dat je als onderwijsprofessional het verschil kan maken. Ik kon niet gelijk naar Onderwijsassistent niveau 4 met mijn diploma dus ben ik eerst niveau 3 Pedagogisch medewerker gaan doen. Na een jaar kreeg ik te horen dat ik door mocht stromen naar niveau 4 Onderwijsassistent en was ik eindelijk waar ik wilde zijn.

Wat zou kansengelijkheid in het onderwijs kunnen bevorderen?

Kansengelijkheid kan de motivatie van leerlingen bevorderen. Het zorgt ervoor dat niemand zich achtergesteld voelt. Ook de groepsdynamiek kan hierdoor verbeteren omdat iedereen dezelfde kansen krijgt, dus niemand wordt hoger of lager ingeschat.

Wat zou je je jongere zelf willen meegeven?

Dat alles mogelijk is. Met genoeg energie, inzet en hulp kan je alles.