Meet Mostafa // Conciërge // mbo

Wie ben je en waarom heb je gekozen voor het onderwijs?

Mijn naam is Mostafa en ik ben conciërge. Toen ik in Marokko woonde, was het mijn droom om in het onderwijs te gaan werken. Ik wilde graag mijn capaciteiten inzetten om kinderen iets te leren en mede op te voeden. Vanwege de toenmalige situatie daar en mijn vertrek naar Nederland in 1988 is dat helaas niet gelukt. In Nederland ben ik schoonmaakwerk gaan doen, onder andere op mijn huidige school. Ik maakte ’s ochtends een paar uur schoon en ’s avonds een paar uur. In de tussenliggende uren bleef ik en maakte ik praatjes met iedereen en deed ik nog wat extra schoonmaakwerk buiten. Na 2 jaar schoongemaakt te hebben op deze school werd het contract niet verlengd. Een onderwijsteam is toen een campagne gestart ‘Moes moet blijven’. Ik heb gesolliciteerd als conciërge en ben aangenomen. Dit voelde als een droom die werkelijkheid werd. Het onderwijs heeft mij gekozen.

Wat zie je aan kansenongelijkheid in het onderwijs?

Armoede kan tegen je wil een obstakel zijn. Maar eigenlijk zegt bijvoorbeeld het materiaal waar een leerling mee werkt niks, het gaat om de capaciteit van een persoon en de bereidheid ergens voor te werken.

Wat zou kansengelijkheid in het onderwijs kunnen bevorderen?

In het onderwijs heb je te maken met adviezen en niveaus. Ik denk dat het goed is om als onderwijsprofessional altijd te blijven naar kijken de student. En als je ziet dat de student een hoger niveau aankan, dat mogelijk maken.

Wat zou je je jongere zelf willen meegeven?

Geef advies altijd met respect.

Hier in het westen hebben we in het onderwijs bijna alles tot onze beschikking, maar we profiteren daar niet optimaal van. Terwijl ergens anders hebben ze niets, maar toch maken ze er iets van.